четверг, 5 ноября 2015 г.

В.О. Сухомлинський

Тема уроку: Від усмішки йде до всіх тепло. 
                       В.О. Сухомлинський «Усмішка»


Мета уроку:
навчальна: актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного  

українського педагога і письменника, удосконалювати уміння творчо переказувати,
збагачувати словник образними висловами;
розвивальна: розвивати уміння знаходити у тексті описи, міркування; розвивати уміння аналізувати, висловлювати свою думку, розвивати мовленнєву компетентність, відпрацьовувати навички правильного читання, коригувати мову учнів;
виховна: виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, загальнокультурну компетентність.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, книжка з творами, записи на дошці, картки для роботи у парах, буклети «Усмішка», кросворд.
Очікуваний результат:
·        правильно і виразно читати;
·        розпізнавати структуру  тексту;
·        висловлювати  свою думку.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Давайте усмішку всім дарувати!
Друзям, і гостям, дівчаткам і хлоп'ятам.
Хай радість злітає у небо, як птах,
І добрі слова у всіх нас на устах.

Доброго дня! Я дарую всім усмішку, гарний настрій, тепле слово.
-         Яким ви бачите наш урок?
-         Якими будете ви на уроці?
II.  Активізація опорних знань
Мовна розминка.
1.Вправа на формування уміння уточнювати  і розширювати висловлювання.
Гра «Закінчіть речення»
 «Наше життя – ц захоплюючий світ, бо…»
 «Немає нічого цікавішого, ніж сама людина, тому що…»
 «Добра людина – це та яка…»
2.Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.
Ж_в_, д_бр_  зв_рш_й,
Т_   н_г_р_д  з_   ц_   н_  в_м_г_й.
Х_й  _ж_в_є  _ст_н_   ст._р_:
Л_д_н_  п_ч_н_єтьс_  з д_бр_.
 (Живи, добро звершай,
Та нагород  за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Сьогодні  на уроці ми будемо мандрувати стежками. Навколо все так
зелено, красиво, що хочеться з'єднатися з природою. На першій стежині розсипані літери.

Надайте  за початковими літерами характеристику людині.
У- успішна
С- смілива
М-мила
І-ініціативна
Ш-шанована
К-комунікабельна
А-активна
  Увага на дошку!
  Вилучи зайве
Люодиндидвана потричичотири наєтьп'яться з шістьдобсімра (Людина починається з добра.
- Давайте пограємось в асоціації
На дошці ви бачите два плакати
                        ДОБРО        УСМІШКА
- Запишіть на листочках емоції до цих слів
- А зараз проаналізуємо асоціативний кущ.
- Що ми можемо сказати?
- Чи потрібні вони у житті людини.

Епіграф до  сьогоднішнього уроку:
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні -
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
                              В. Симоненко.
  Закінчи речення
Добра людина - це та, яка...
лабіринт
            си                      Су                   млин                       кий
Ва                     ль                            хо                       сь

- Як  ви  думаєте,  про  що будемо  читати у творах  нового  розділу?  Ваші
припущення.
- Ми вже опинилися на стежинці СПОГАДІВ.
 Мікрофон (гра).
- Що ви знаєте про життя і творчість В.О. Сухомлинського?

- Ким працював В.Сухомлинський? У якій школі був директором?
- Який його творчий доробок.
 Кросворд
- Пригадайте назви творів Сухомлинського, які ми читали, і ми зможемо
дізнатися назву ще одного оповідання.
1. «Кінь ...» (утік)
2.              «... книга» (спляча)
3.              «Про що думала ...» (Марійка)
4.              «Найкраща ...» (лінійка)
5.              «Який слід повинна ... людина на землі?» (залишити)
6.              «Сергійкова ...» (квітка)
7.              «... дівчинка» (горбатенька)




















































- Прочитайте слово по вертикалі і скажіть назву оповідання, яке ми будемо
сьогодні читати.
IV.   Оголошення теми і мети уроку
-     Сьогодні ми познайомимося з твором В.О. Сухомлинського «Усмішка» і з'ясуємо, чого від усмішки йде до всіх тепло.
-     Непомітно переходимо на стежинку Розумів
VОпрацювання твору В.О. Сухомлинського «Усмішка»
1.           Словникова робота «Словознайченко». Читання «пірамідок» слів.
іде                                 луг                                                     страх
дибає                            ціпок                                                  похмурі
оволодів                       повагом                                             запитливо
барвистий                    тремтіла                                             жайворонок
почимчикувала           затьмарився                                       насторожилася

-          Доберіть синоніми до слів «тремтіла», «барвистий». А які слова, що на дошці, є близькими за значенням?
-          Як ви розумієте слово «ціпок»?
- Дібрати синоніми до слова дибає (бреде, шкандибає, чеберяє). Яка це частина  мови.
 Тестування ( по 1 балу)

1. Цей твір є:
а) казка;
б) оповідання;
в) легенда;
2. Про кого ви дізналися з цього твору:
а) про маму і тата;
б) про друзів;
в) про дівчинку;
3. Де жила дівчинка?
а) у лісі;
б) у хатинці;
в) у дуплі;
4. Кого зустріла дівчинка спочатку?
а) діда;
б) маму і тата;
в) бабусю;
5. Як бабуся зустріла дівчинку?
а) з невдоволенням;
б) з усмішкою;
в) з сумом на обличчі.
Відповіді 1-а; 2-в; 3-б; 4-а; 5-б.
Підсумок. Самоперевірка.
2.    Читання оповідання з передбаченням.
1 зупинка
-          В яку пору року відбувалася подія?
-          Який настрій був у дівчинки?
-          Яке бажання її охопило?
-          Як ви думаєте, що може трапитися з дівчинкою? Чому?
2 зупинка
-          Кого зустріла дівчинка?
-          Що несла вона назустріч діду?
-          На що сподівалася?
-          Що буде далі?
3 зупинка
-          Чому змінився настрій дівчинки і ЇЇ серцем оволодів страх?
-          З ким відбулася її друга зустріч?
-      Поміркуйте, що буде після цієї зустрічі?
4 зупинка
-          Як бабуся зустріла дівчинку?
-          Яким став світ від подарованої усмішки?
Фізкультхвилинка

3.         Читання оповідання мовчки.
-           Простежте за текстом, як і чому змінювався настрій дівчинки?
4.         Аналіз структури тексту.
Знайдіть зачин і кінцівку?
-          Як називається частина твору, що залишилася?
-          Прочитайте виділені речення.
-          До чого автор закликає у оповіданні?
-          У чому головна думка оповідання?
-          Наступна наша стежинка - стежинка Спроб
5.         Робота у парах, на картках.
1)         Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту.
Біле, мов . . . волосся (спіла пшениця)
Срібна пісня жайворонка тремтіла , мов…(той струмок, що ось-ось помре)
Мов …,знову заясніли, кульбабки ( мов  маленькі  сонця)
2)    Як по-іншому можна назвати оповідання? Напиши свої заголовки.


3)    Скласти сенкан до слова „усмішка" (додаток 1)

1.         Усмішка
2.         Яка?
3.         Що робить?
4.         Синонім
5.         Речення - висновок
Ось ми опинилися на останній стежинці - стежинці Підсумку.

Життя щасливе, як добро царить,
комфортно з ним і затишно усюди.
В роботі нам легше горе пережить,
добрішими, прошу, ставайте люди.
VI. Запис домашнього завдання
7 балів - читати оповідання на сторінці 126 - 128;
11        балів - розповісти оповідання так, ніби це трапилося з тобою;
12        балів - написати твір-міркування «Людина починається з добра».
VII. Підсумок.
Поміркуйте!Хіба наше суспільство не осуджує лінь, гнів, обжерливість, заздрість, скупість, гордість і хтивість? Хіба вони не принижують сучасну людину?
  Послухайте девять речей, зневагою до яких, за переконанням
 В. Сухомлинського, виховується морально порядна, духовно багата людина.
  Негідно досягати власного благополуччя, радощів, утіхи, спокою за рахунок горя, хвилювання іншої людини. Не давай себе скривдити, але інших не кривдь.
  Негідно залишати товариша у біді, небезпеці, проходити повз чуже горе, страждання. Моральна сліпота і глухота, здеревяніння серця – одна з найогидніших вад.
  Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину. Бути трудівником – честь, бути дармоїдом – безчестя. Бідність не мислима поза працею.
  Негідно бути боязким, розслабленим; ганебно виявляти нерішучість, відступати перед небезпекою, скиглити. Боязкість і нерішучість породжують боягузтво, підлість і зрадництво. Хоробрість і відвага – джерела мужності.
  Негідно давати волю потребам і пристрастям, що ніби вийшли з-під контролю людського духу. Тобі хочеться їсти або пити, відпочити або погрітися біля вогнища – цього потребує твоє тіло, але не забувай, що ти людина!
  Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, благородство і мужність, а мовчання легкодухість і підлість.
  Негідно справжньої людини обманювати, лицемірити, підлаштовуватися під чужу волю. Огидно і гидко нашіптувати. Обмовляти товариша – рівнозначно пострілові в спину.
  Негідно легковажно розкидатися словами, давати нездійсненні обіцянки. Школа  повинна бути святим місцем, де панує чесне, правдиве тверде і мужнє слово.
  Негідно пияцтво і обжерливість. Алкоголь затуманює свідомість і дає волю інстинкту, приводячи людину до тваринного інстинкту.

 Оцінювання.
Діти отримують  буклети «Усмішка»


додаток   1
1 Знайдіть  і  доповніть порівняння словами з тексту
Біле, мов................................волосся
Срібна пісня жайворонка тремтіла,
мов....,.,..,.,...........................................................................................
Мов............................. ,.,знову заясніли кульбабки.
2. Як по-іншому можна назвати оповідання.
                     Напиши свої   заголовки
.......................................................................................................... .,..,................................
3. сенкан
1.усмішка
2......................................................................................................
З.........................................................................................................
4............................................................................................................
5.............................................................................................


Додаток 2

Усмішка
Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює при цьому тих, хто її дарує. Вона триває одну мить, а в пам'яті залишається інколи й назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтись без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатшим. Вона створює щастя в домі, породжує атмосферу доброзичливості і слугує паролем для друзів.
Усмішка - натхнення для стомлених, денне світло для тих, хто поник духом, сонячний промінь для засмучених і найкращі ліки від неприємностей... І, незважаючи на це, її не можна купити, не можна випросити, не можна взяти у борг, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі, нічого не варта, поки її не віддали!

Тому, я хочу віддавати свою посмішку тим, хто оточує мене, щоб їх життя було хоч трішечки кращим і світлішим.

Комментариев нет:

Отправить комментарий